Κόντρα στην επένδυση Μαμιδάκη | Μια εναλλακτική πρόταση για την ανάπτυξη του κόλπου της Σούδας

κόντρα-στην-επένδυση-μαμιδάκη-μια-ενα-171103

soudaΜε αφορμή την Ομόφωνη απόφαση κατά του επενδυτικού σχεδίου της εγκατάστασης δεξαμενών καυσίμων στο Πλατάνι της Σούδας, που έλαβε το νέο Δημοτικό Συμβούλιο Χανίων κατά την συνεδρίαση της 19/09/14, θα σας αναλύσω μια εναλλακτική  πρόταση για ήπια, βιώσιμη και αειφόρο ανάπτυξη στον κόλπο της Σούδας ως αντίβαρο στην οχλούσα και ρυπογόνο επένδυση του κ. Μαμιδάκη.

Γράφει ο Μιχάλης Βλαχάκης*

vlaxakis mixalis

 

Η περιοχή πέρα Πλατάνι, είναι εξαιρετικού κάλλους και αποτελεί το μοναδικό εναπομείναν ελεύθερο Τμήμα απο διάφορες οχλούσες δραστηριότητες στρατιωτικών εγκαταστάσεων στον κλειστό κόλπο της Σούδας.

Ο κόλπος της Σούδας επί δεκαετίες ¨αναπτυσσόταν¨ με βάση τις στρατιωτικές εγκαταστάσεις, ή γενικότερα την ένταξη του στον αμυντικό σχεδιασμό της χώρας μας και του ΝΑΤΟ. Για προφανείς ιστορικούς και πολιτικούς λόγους, η εμπορική αλλά και κάθε άλλη δραστηριότητα του Λιμανιού της Σούδας έμεινε στη σκιά των στρατιωτικών και αμυντικών σχεδιασμών. Σήμερα το ζητούμενο είναι η ώθηση της εμπορικής, τουριστικής, ναυταθλητικής, πολιτιστικής και αλιευτικής δραστηριοποίησης του λιμανιού της Σούδας.

Το Λιμάνι μας αποτελεί ένα από τα λίγα λιμάνια οπού είναι χωρισμένο το εμπορικό από το επιβατικό τμήμα και είναι χωροθετημένες όλες οι χρήσεις του με την εγκεκριμένη μελέτη του λιμενολόγου κ.ΡΟΓΚΑΝ. Έτσι μπορούν να αναπτύσσονται ταυτόχρονα οι πολυποίκιλες χρήσης του χωρίς να εμποδίζει η μία την άλλη εξαιτίας της έκτασης του και των φυσικών του δυνατοτήτων.

Με αυτόν τον τρόπο μπορούν να συνυπάρχουν αρμονικά η επιβατική η εμπορική η τουριστική η αλιευτική η ναυταθλητική καθώς και η στρατιωτική χρήση του λιμανιού της Σούδας λόγω και των θετικών στοιχείων που απορρέουν από τις διατάξεις του Διεθνή Κώδικα Ασφαλείας ISPS code (International Ship and Port Security Code).

  • Οργανισμός Λιμένος Α.Ε.

Προτεραιότητα πρέπει να είναι η αλλαγή του θεσμικού πλαίσιου που διέπει τον Λιμένα Σουδας με την δημιουργία ένος σύγχρονου Οργανισμόυ Λιμένα ΑΕ καθώς και ο χαρακτηρισμός του, ως Λιμάνι Διεθνής Σημασίας. Είναι ιστορικό καθήκον της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να αποκτήσει το Λιμάνι της Σούδας ένα σύγχρονο Οργανισμό, Ανώνυμη Εταιρία που θα μπορεί να εγγυηθεί την ανάπτυξη, την σωστή λειτουργία και την διαχείριση του λιμένα, καθώς και την οργανική σύνδεση του με τον κοινωνικό, οικονομικό και πολεοδομικό ιστό της πόλης της Σούδας.

navigator soudaΕίναι επιβεβλημένο στις μέρες μας να μιλάμε με όρους σύγχρονης διαχείρισης και χρηματοδότησης και όχι με τα απαρχαιωμένα πλαίσια που διέπουν το υφιστάμενο καθεστώς διοίκησης του Λιμανιού.

  • Κρουαζιέρα

Για την ανάδειξη του τουρισμού κρουαζιέρας πρέπει ο μελλοντικός Οργανισμός Λιμένα να παρέχει υψηλού επιπέδου ανταγωνιστικές υπηρεσίες. Παράλληλα να εφαρμόζει σύγχρονες πρακτικές και ειδικές δράσεις (projects) για την βελτίωση της εμπειρίας των επισκεπτών.

Η Σούδα πρέπει να αποτελέσει την βάση αφετηρίας και τερματισμού για τα πλωτά παλάτια των μεγαλύτερων εταιριών κρουαζιέρας και να αναδειχτεί ως ένα από τα σημαντικότερα περιφερειακά home-port κρουαζιέρας όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά ολόκληρης της Ανατολικής Μεσογείου.

Η εξέλιξη αυτή πρέπει να είναι αποτέλεσμα συνεχιζόμενων και συντονισμένων προσπαθειών, συνεργασίας των φορέων του νομού που θα θέσουν τις βάσεις για ένα σπουδαίο μέλλον στην ανάπτυξη του home porting και την αύξηση προσεγγίσεων τράνζιτ στα Χανιά.

nisidaΑκρογωνιαίος λίθος της προσπάθειας αυτής δεν είναι άλλος από την επικείμενη συνεργασία του Ο.Λ. με το αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννης», το Εμπορικό Επιμελητήριο, το Δήμο Χανίων και την Περιφέρεια Κρήτης με τους μελλοντικούς καρπούς της σύμπραξης αυτής να τύχουν ιδιαίτερης αναγνώρισης από τους μεγαλύτερους παράγοντες κρουαζιέρας του εξωτερικού. Η κοινή εκπροσώπηση του λιμανιού σε διεθνείς εκθέσεις, καθώς επίσης και οι κοινές δράσεις και πρωτοβουλίες σε τοπικό επίπεδο θα αποτελέσουν ένα από τα βασικά ατού στο παιχνίδι της προσέλκυσης των σπουδαιότερων παικτών της κρουαζιέρας.

  • Σ.Δ.Ι.Τ

Η Σύμπραξη Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα αποτελεί το αναπτυξιακό εργαλείο για την δημιουργία υποδομών, συμπληρωματικός τρόπος παραγωγής δημοσίων έργων όπου επικουρικά με τους υφιστάμενους θα λειτουργήσει αποτελεσματικά για την εφαρμογή του αναπτυξιακού σχεδιασμού για το Λιμάνι της Σούδας.

Καθαυτών τον τρόπο μπορούμε να κινητοποιήσουμε πρόσθετους πόρους από Ιδιωτικά Κεφάλαια για την συνεκμετάλλευση αναπτυξιακών έργων πνοής για τον τόπο μας, όπως είναι:

• Μαρίνα Τουριστικών Σκαφών.

• Πρόσθετες εγκαταστάσεις για την διοργάνωση Διεθνών Ναυταθλητικών αγώνων.

• Ξενοδοχειακά καταλύματα.

• PARKING στο επιβατικό Λιμάνι.

• Ανάπλαση Κεντρικής Πλατείας, εφόσον δεν ενταχθεί στο επόμενο ΕΣΠΑ.

Μαρίνα Τουριστικών Σκαφών Αναψυχής

• Δημιουργία Μαρίνας Τουριστικών Σκαφών Αναψυχής, όπως αυτή προβλέπεται στη ήδη υπάρχουσα μελέτη (MASTER PLAN), με αρχική πρόβλεψη 160 θέσεων, με δυνατότητα επέκτασης στις 1000, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα.

• Δημιουργία υποδομών για την ανάπτυξη των παράπλευρων δραστηριοτήτων (καταστημάτων, ξενοδοχειακών καταλυμάτων κτλ), που συμπληρώνουν και ολοκληρώνουν τη λειτουργία της Μαρίνας, στην εγγύς της Μαρίνας περιοχή.

• Δημιουργία των παράπλευρων δρόμων για διευκόλυνση της προσβασιμότητας.

  • Πολιτισμός – Τουρισμός | Συγκρότημα Κάστρων

frourio itzedinΤα ιστορικά μνημεία στέκονται σήμερα σαν ζωντανές μαρτυρίες της μακρόχρονης παράδοσης τους.

Με την παραχώρηση του Ιντζεδίν στο Δήμο Σούδας, την επισκεψημότητα του κάστρου στο νησάκι του Αγίου Νικολάου, την αξιοποίηση της Αρχαίας Απτέρας και την ανάδειξη του Κουλέ, δημιουργείται ένα σπάνιο πολιτιστικό σύμπλεγμα που θα οδηγήσει σε μια ριζική αναβάθμιση της τουριστικής οικονομικής δραστηριότητας με ευκαιρίες για φυσικές διαδρομές, πολιτισμικές υποδομές ιστορικού τουρισμού και ποιότητας.

  • Νησίδα Αγίου Νικολάου

Αναστύλωση και ανάδειξη των μοναδικών βενετσιάνικων οχυρώσεων του νησιού κα την δημιουργία υποδομών. Η παρέμβαση της Αρχαιολογίας θεωρείται επιβεβλημένη, ώστε η νησίδα να αξιοποιηθεί και να ενταχθεί στο πρόγραμμα Τουριστικής και Πολιτιστικής Ανάπτυξης της περιοχής και κατεπέκταση του Νομού αναδεικνύοντας την ιστορία και τον πολιτισμό της Κρήτης.

  • Φρούριο Ιντζεδίν

Aptera-1-700x467Η αναπαλαίωση, συντήρηση, προστασία του Μνημείου και ο αποχαρακτηρισμός του από το Ναυτικό Οχυρό, θα συντελέσει στην αξιοποίηση του φρουρίου ως Κέντρο Πολιτισμού και Συνεδρίων.

Η παραχώρηση του για πολιτιστική χρήση στην τοπική κοινωνία θα συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.

  • Φρούριο ¨Κουλές¨ – Αρχαία Απτέρα

Αναστύλωση του φρουρίου ¨Κουλές και η ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων των εκτάσεων ώστε να γίνουν οι απαραίτητες ανασκαφές και να αναδειχθεί στο σύνολο του ο αρχαιολογικός πλούτος της Αρχαιότερης Πόλης – Κράτος της Δυτικής Κρήτης.

  • Περιβάλλον – Πράσινο

Η προστασία του περιβάλλοντος και η διατήρηση της οικολογικής ισορροπίας απαιτεί αλλαγή αξιών και προτύπων, αλλαγή στάσης ζωής.

  • Ποταμός Μορώνης – Υγροβιότοπος

moronisΟ ποταμός Μορώνης εκβάλει στον μυχό του κόλπου της Σούδας, δημιουργώντας ένα μικρό εκβολικό σύστημα.

Η περιοχή του υγροβιότοπου παίζει σημαντικό ρόλο στην προστασία της άγριας πανίδας και μπορεί να αξιοποιηθεί ως σημαντικό εργαλείο εκπαιδευτικών – περιβαλλοντικών δραστηριοτήτων σε κάθε επίπεδο, όπως σχολικές εκπαιδευτικές εκδρομές με αντικείμενο την παρακολούθηση και καταγραφή του φαινόμενου της μετανάστευσης, καθώς και παρακολουθήσεις των πληθυσμών των πτηνών.

Παράλληλα αποτελεί ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα περιοχή για ερευνητικές δραστηριότητες, ως ένα από τα ελάχιστα τέτοιου είδους οικοσυστήματα που συνδυάζουν γλυκό και αλμυρό νερό, ρηχή θάλασσα και διαφορετικούς τύπους βλάστησης. Όλα τα παραπάνω μπορούν να υλοποιηθούν σε συνεργασία με την WWF, τον επιστημονικό φορέα που θα αναλάβει την κύρια ευθύνη για την διατήρηση της ισορροπίας του οικοσυστήματος και την αποφυγή κάθε είδους αρνητικής παρεμβάσεως στην περιοχή.

souda_kanoeΖητούμενο της εποχής μας είναι η επανασύνδεση του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον.

  • Ναυταθλητιμός  |  Τμήμα κωπηλασίας Ν.Α.Ο Σούδας & Κάνοε Καγιάκ Ναυτικού Ομίλου Χανίων

Στα αθλήματα της κωπηλασίας και κανόε καγιάκ συμμετέχουν και αθλούνται σήμερα με την καθοδήγηση και οδηγίες ειδικευμένων προπονητών – γυμναστών περίπου 110 παιδιά καθώς και 14 αθλητές Καγιάκ Special Olympics.

Οι δυο όμιλοι κατά καιρούς έχει διοργανώσει Αγώνες σε Πανελλήνιο, Βαλκανικό, Μεσογειακό, και Πανευρωπαϊκό επίπεδο με απόλυτη επιτυχία και έχουν αποσπάσει ευμενή σχόλια από όλους τους συμμετέχοντες Ομίλους και Σωματεία αλλά και μέσω αυτών έχουν προβληθεί τουριστικά η περιοχή των Χανίων και του κόλπου της Σούδας.

Ενδεικτικά αναφέρω τις Διακρίσεις του Ναυτικού Ομίλου Χανίων:

  1. Πρωταθλητής Ελλάδος στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Κάνοε Καγιάκ Σπριντ το 2010
  2. Πρωταθλητής Ελλάδος στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Ανάπτυξης Κάνοε Καγιάκ Σπριντ το 2005 – 2007 – 2009 – 2012 – 2013 –  2014

Α) Προοπτική η Σούδα να αποτελέσει μόνιμο κέντρο προετοιμασίας διεθνών ομάδων

Β) ο Όμιλος να αναλάβει την διοργάνωση του Πανελλήνιου Πρωταθλήματος Μαραθωνίου στο Κανόε Καγιάκ Σπρίντ του 2015 τον Μάρτιο ή το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα του Ωκεάνιου Καγιάκ 2015 τον Αύγουστο.

Απαραίτητη προϋπόθεση για την υλοποίηση όλων των παραπάνω δράσεων η διατήρηση του δημοσίου χαρακτήρα του λιμένα και η αποτροπή του ξεπουλήματος της χερσαίας ζώνης μέσω ΤΑΙΠΕΔ.

* Ο  Μιχάλης Βλαχάκης είναι  Δημοτικός Σύμβουλος Χανίων

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακολουθήστε το ZARPANEWS.gr
στο Google News και στο Facebook